U hebt niets in uw winkelwagen.

Een daglicht lamp voor meer energie

Een daglicht lamp of energielamp is een lamp met een veel hogere verlichtingssterkte dan normaal, wel tot 10.000 lux. Het speciale licht van de lamp heeft hetzelfde effect op de hersenen als daglicht en geeft je meer energie.

Daglichttekort

Daglicht motiveert en reguleert de aanmaak van verschillende hormonen. Een tekort aan daglicht kan nadelige gevolgen hebben, zoals ontregeling van je biologische klok. Met een energielamp kun je een daglichttekort effectief behandelen.

Wanneer kan lichttherapie helpen?

Ontregeling van je biologische klok door daglichttekort kan leiden tot ziektebeelden zoals slaapritme-stoornis, jetlag en winterdepressie. Lichttherapie met een daglichtlamp kan dan helpen. Maar gebruik van een zo'n lamp heeft ook een positief effect bij andere problemen, zoals burnout, energie tekort en pms.

Lichttherapie bij slaapproblemen

Er zijn veel mensen die last hebben van slaapproblemen. Ze kunnen 's ochtend niet opstaan, omdat ze 's avonds te laat wakker blijven, of ze zijn dagelijks heel erg vroeg wakker en kunnen 's avonds hun ogen niet meer open houden. Slaapproblemen kunnen ook worden veroorzaakt door hormonale veranderingen, zoals de overgang of door het draaien van ploegendiensten. In al deze gevallen is lichttherapie effectief gebleken. Door dagelijkse toediening van licht van een energielamp kun je je slaap/waakritme veilig en effectief herstellen.

Lichttherapie bij jetlag

Door enkele dagen voor je reis gebruik te maken van een energielamp kun je je lichaam voorbereiden op de overgang naar een andere tijdszone. Het tijdsverschil is de belangrijkste oorzaak van een jetlag. Door je biologische klok met behulp van lichttherapie te verzetten voorkom je de extreme vermoeidheid na je reis.

Lichttherapie bij winterdepressie

Een winterdepressie wordt veelal veroorzaakt door een tekort aan daglicht tijdens het herfst- en winterseizoen. Door dagelijks gebruik van een energielamp voeg je daglicht toe aan je dag waardoor de symptomen van een winterdepressie aanzienlijk verminderd of zelfs verholpen kunnen worden.

Lichttherapie bij burnout

Een burnout laat zich ook omschrijven als een emotionele overbelasting. Om een burnout effectief te behandelen is er naast lichttherapie dan ook psychologische hulp geboden. Lichttherapie kan echter bijzonder goed helpen bij het herstellen van je energieniveau en hormoonregulatie.

Lichttherapie voor meer energie

Op een zonnige zomerse dag voelt vrijwel iedereen zich vrolijker en energieker dan tijdens de donkere winterse maanden. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat je in de zomer veel langer en aan intensiever licht wordt blootgesteld dan in de winter. Door de hoeveelheid licht wordt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine geremd en de aanmaak van 'gelukshormoon' serotonine gestimuleerd. Het licht van een energielamp heeft hetzelfde effect. Bij een energietekort kan dagelijks een half uur daglichttherapie al voldoende zijn om je de hele dag fitter te voelen.

Lichttherapie bij PMS

PMS, of Pre Menstrueel Syndroom is de verzamelnaam voor de fysieke en psychische klachten die veel vrouwen ervaren in de week voor hun menstruatie. Veel van deze klachten zijn toe te schrijven aan de grote veranderingen in de hormoonhuishouding in deze periode. Toepassing van lichttherapie in de vroege avond tijdens de tweede helft van de menstruatiecyclus blijkt een bijzonder positieve uitwerking te hebben op vrouwen met PMS. Depressiviteit en energietekort verminderen aanzienlijk en bovendien draagt het bij aan een goede nachtrust.