U hebt niets in uw winkelwagen.

De winterdip: minder energie in de winter

Wanneer de dagen in de herfst en winter korter zijn, krijgen veel mensen te maken met een winterdepressie, oftewel de winterdip. Typische kenmerken van een winterdip zijn een lusteloos gevoel, somberheid en een grote behoefte aan slaap. De oorzaak is vaak een verstoring van de biologische klok door een tekort aan daglicht in de donkere herfst maanden. In de medische wereld wordt dan ook gesproken van Seasonal Affective Disorder, of kortweg SAD.

Hoe herken je de winterdip?

Een winterdip kun je op de eerste plaats herkennen doordat deze zich alleen in de herfst en de winter voordoet. Mensen die lijden aan een winterdepressie beschrijven vervolgens de volgende symptomen: vermoeid, somber, prikkelbaar, weinig energie, moeite met concentreren, veel behoefte aan slaap overdag, verstoord slaap/waak ritme en minder behoefte aan sociale contacten.

Oorzaken van de winterdip

De meest gangbare verklaring voor een winterdip is het tekort aan daglicht. Onze biologische klok reageert op de dagelijkse afwisseling tussen licht en donker waarbij daglicht de aanmaak van bepaalde hormonen in de hersenen stimuleert. Bij een tekort aan daglicht kan deze hormoonproductie verstoord raken, waardoor de biologische klok verstoord wordt, met een winterdepressie als gevolg.

Wat kun je er aan doen?

Er is een simpele behandeling voor de winterdip: meer licht! En dit mag ook kunstmatig licht zijn: De klachten van een winterdepressie kunnen effectief worden behandeld door lichttherapie met een speciaal daarvoor bestemde lamp. Bij lichttherapie neemt je dagelijks enkele tijd plaats achter een daglichtlamp, bij voorkeur in de ochtend. De tijdsduur is afhankelijk van de afstand tot de lamp en de verlichtingssterkte van de lamp. Het licht moet in de ogen vallen, maar ondertussen kun je gewoon televisie kijken, lezen of ontbijten. Door dit enkele weken consequent te doen kan de biologische klok zich herstellen en zullen de symptomen van de winterdepressie enorm afnemen of zelfs verdwijnen.

Een wake-up light bij moeite met opstaan

Behalve voldoende licht overdag is ook regelmaat in het slaap/waak ritme van belang. Dus op gezette tijden ’s avonds gaan slapen en ‘s ochtends er bijtijds weer uit. Heb je tijdens moeite met opstaan wanneer het buiten nog donker is? Ook hier kan licht een positieve bijdrage leveren: Met een wake-up light of zogenaamde lichtwekker, die je kamer verlicht terwijl jij nog ligt te slapen, bereid je je lichaam voor om wakker te worden. Open je eenmaal je ogen dan is de kamer prettig verlicht en ben jij klaar om met de dag te beginnen.